2013. július 2., kedd

Gyurgyalagok nyomában

Hétvégén a Baranyai-dombságban járva gyurgyalagokat kerestem. Már sokadszorra. Úgy hallottam az egyik löszfalban vannak. Most is, már nem is meglepetésemre csak két lyukat találtam. Az egyiket pókháló borította. Itt még a madár sem járt, nemhogy lakik benne. A másikat talán használja valami. A löszfalat szemlélve nem volt nehéz észrevenni egy hatalmas lepkét. A neve ugyan nem tetszik, de ilyet még nem láttam élőben, úgyhogy gyurgyalag helyett ha...álfejes lepke volt. Nyilván a rajzolata miatt kapta ezt a nevet. Átneveztem rajzosnak. Gyors éjjeli lepke, de nappal békésen szundikált. Könnyű fotóalany volt.
  Acherontia atropos, A szenderek (Sphingidae) legnagyobb képviselője a halálfejes lepke 
Afrikában és Ázsia bizonyos területein honos. Nálunk csak vándorlási alkalmával tűnik fel. A lepke hernyójának egyik kedvelt növénye a krumpli. Állományuk lecsökkent, ami  vélhetően annak tudható be, hogy a burgonyabogarak ellen permeteznek vegyszerekkel. A mézet szereti. Képes éjjel akár egy evőkanálnyi mézet is lakmározni!
Ha megérintik ciripeléshez hasonló hangot ad.
A hernyója nagy, kb. 12 cm. Érdekessége, hogy a végén levő nyúlvány  az ellenség elijesztésére szolgál. 
Unokahúgom évekkel ezelőtt mutatott egy hernyóról képet. Nem tudtuk eldönteni, melyik az eleje és melyik a vége. Azt meg végképp nem, hogy milyen lepkének a hernyója. Most végre kiderült!



 Egy seregély szállt egy távoli faágra.


Dimbes-dombos táj
Lyuk a löszfalban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése